Dit artikel is niet meer actueel en zal verder aangepast worden.
De Webchair is oorspronkelijk een initiatief van KPN. Al meer dan 128 jaar verbindt dit bedrijf mensen met elkaar door middel van diensten en producten en met hun maatschappelijke activiteiten. Zo hebben ze ook het Mooiste Contact Fonds, hiermee worden maatschappelijke initiatieven ondersteund die gericht zijn op het stimuleren van sociaal contact.
Er wordt vooral aandacht besteed aan de kwetsbare groepen, waarbij de kans op sociaal isolement het grootst is. Omdat sociaal contact over persoonlijk contact tussen mensen gaat en dit niet mogelijk te maken is met alleen het geven van geld, vragen ze aan hun medewerkers om zich in te zetten als vrijwilliger, bij een van de initiatieven van het Mooiste Contact Fonds.
Klassencontact
Zo is een van de initiatieven van het Mooiste Contact Fonds het klassencontact. Hierbij is de aandacht gericht op chronisch zieke kinderen/jongeren. Deze kinderen/jongeren kunnen door hun ziekte vaak langere periodes niet naar school waardoor ze veel missen en hun klasgenootjes weinig zien. Het initiatief klassencontact heeft er voor gezorgd dat zij door middel van een ICT-set op afstand (vanuit huis en/of ziekenhuis) toch deel kunnen nemen aan het schoolleven. Hierdoor is de kans op een leerachterstand veel kleiner en wat ook niet onbelangrijk is, de leerlingen blijven zo (beter) in contact met de medeleerlingen.
Het Mooiste Contact Fonds heeft sets (Digibeter en Webchair) beschikbaar gesteld. Digibeter wordt vaak gebruikt op basisscholen waar het systeem niet steeds van lokaal naar lokaal verplaatst hoeft te worden, dit is namelijk wat lastig met de Digibeter. Met de Webchair gaat het verplaatsen een stuk makkelijker, dit systeem wordt dan ook vaker gebruikt op middelbare scholen en/of in het beroeps onderwijs.
De Webchair en hoe het werkt
De Webchair is eigenlijk een groot tv scherm, bevestigt op het onderstel van een bureaustoel. Deze bureaustoel wordt achter een tafel in de klas van de zieke leerling geplaatst. Hij/zij zit thuis met een laptop en kan via een beeld- en geluidverbinding contact maken met de klas. De leerlingen en de leraar in de klas kunnen de zieke leerling op het tv scherm (Webchair) in de klas zien en ook horen. Andersom kan de zieke leerling de klas en de leraar ook zien en horen op de laptop. Op deze manier is hij/zij er toch een beetje bij en kan de lessen, net als de andere leerlingen, gewoon volgen. De leerling thuis kan ook inzoomen op het bord en vragen stellen als dat nodig is.
Op de meeste scholen zijn mensen aangewezen die langdurig zieke leerlingen begeleiden. Zij kijken naar de mogelijkheden en wat er nodig is om het naar school gaan zo goed mogelijk door te laten gaan. Vaak kennen ze ook de mogelijkheden van een Webchair. Als dat de beste mogelijkheid blijkt te zijn, zullen ze het een en ander in werking zetten en de Webchair aanvragen. Helaas is er wel een wachtlijst voordat je aan de beurt bent.
Als het eenmaal zover is, zal er een dag afgesproken worden waarop alles in werking wordt gesteld. Er komt iemand bij je thuis en op jouw school en er wordt verbinding gezocht tussen jou en de klas, vervolgens ben je “live” aanwezig in de klas. Dit wordt altijd gezien als een officieel momentje, het gebeurt immers niet elke dag dat iemand op deze manier les gaat krijgen. Vanaf dat moment kunnen de lessen gevolgd worden zoals is afgesproken. Het hangt van de situatie van de zieke leerling af hoeveel en hoe vaak er lessen gevolgd zullen worden maar dit zal de school/leraar met de leerling afspreken.
In het middelbare onderwijs worden er vaak twee leerlingen (buddy’s) aangewezen, die de Webchair van lokaal naar lokaal verplaatsen.